:::::: »  Sacharidy, Proteiny, Aminokyseliny, Kreatin, Spalovače tuků, Stimulanty  « ::::::

Pečujte o svoje tělo – jednou vám to vrátí!

Pečujte o svoje tělo – jednou vám to vrátí

Skalpel je ostrý chirurgický nástroj. Tkáň rozřízne bez potíží bez ohledu na to, zda se pod jeho ostřím ocitne břicho šlachovitého fightera nebo pivní mozol nesportovce. Černý dým z hořících plastů zase rozkašle a přiotráví svalnatého kulturistu podobně jako drobného střízlíka. A do krve sedřené lokty, dlaně a kolena bude mít při nedobrovolném pádu z kola dvoumetrový strongman i neduživý teenager. Jakkoliv můžeme být přesvědčeni o svojí síle a neporazitelnosti, není určitě potřeba pokračovat dalšími příklady kvůli tomu, abychom si uvědomili, že lidské tělo je v určitých situacích neuvěřitelně křehké. Což ostatně můžeme poznat nejen během okamžiku, ale třeba i v průběhu mnoha let, během nichž se postupně a nenápadně kumulují pokusy o jeho destrukci. Právě ona postupnost totiž díky zdánlivé nepostřehnutelnosti může být záludná.

Zatracovaný kult věčného mládí

Lidé chtějí být odjakživa krásní, mladí a také zdraví. Sen o věčném a neměnném stavu zmaterializovaný do podoby pružného a nemocemi nezachváceného těla je přítomen v různě silné míře snad v každém koutě planety bez ohledu na společenský původ jedince či aktuální politické uspořádání. A tak se lidé líčí, dělají se krásnými, podstupují omlazující procedury, pátrají po vzácném Kameni mudrců, pijí různorodé lektvary, vykonávají tajemné rituály. Rovněž provozují různá cvičení. Chtějí jednoduše žít, a to co nejdéle a nejzdravěji, tak aby nemuseli čelit nepříjemným následkům různých zdravotních neduhů. Ať už je tenhle životní postoj považovaný za méně či více sebestředný, není možná nutné se na něj dívat pouze skrz prsty. Existují pochopitelně mnohem vyšší hodnoty, než jakými jsou pomíjivá krása či vitalita. Přesto i tyto zdánlivé malichernosti mohou paradoxně s ohledem na svou dočasnost představovat hodnotu cennou a užitečnou.

Prospěšnost péče o vlastní tělo totiž může přinášet radost nejen samotnému majiteli, ale i jeho blízkým. Stačí si přitom připomenout pro někoho zdánlivě bezvýznamné cvičení v posilovně, kde si pod taktovkou trenéra nebo na vlně samostatnosti rádi plní sny o lepším a výkonnějším těle statisíce cvičících na celé planetě. Ano, výkonnějším, vždyť je to právě trénovaný a kvalitními potravinami živený lidský stroj, který se dokáže mnohem lépe vypořádávat s přívalem každodenních povinností a nesnází života, než tělo fyzicky zanedbané, zchátralé a navrch ještě zatěžované příjmem nezdravých pokrmů. Mimo to lze díky lepší kondici pomoci našim blízkým či úplně neznámému staršímu člověku s nastoupením do autobusu, s přestěhováním nábytku či s donesením nákupu. Jde tedy o zdánlivě obyčejné fyzické úkony denní potřeby vyplývající ze soběstačnosti. Ať už jde o trénink mozku, nordic walking nebo hardcore trénink v posilovně, lidé se chtějí i díky fyzickým aktivitám cítit mladší, atraktivnější, zdravější a vitálnější. A to co nejdéle. Zdánlivě bezúčelné cvičení čehokoliv se totiž může ve finále mnohonásobně vrátit.


Zákeřnost postupné destrukce

Čím delší životní úsek věnujeme správně a přiměřeně dávkovaným sportovním aktivitám, tím snáze odoláváme nástrahám spojeným se stárnutím. Tento nevítaný proces je sice neodvratitelný, ale v poměrně velké míře ovlivnitelný nejen tréninkem se zátěží, ale i správným výběrem jídel a celkovým životním stylem. Celoživotní posilování spojené s rozumným výběrem vhodných potravin může výrazně zkvalitnit a hlavně prodloužit aktivní část věku. Ačkoliv v tomto směru hraje zásadní roli genetická výbava, dokáže si i v případě méně příznivé konstelace řada fyzicky a psychicky činorodých lidí uchovat díky organismu stimulujícím aktivitám tolik potřebnou chuť do života, mít dostatek energie, radosti, fyzické síly a v neposlední řadě i tolik důležité psychické pohody.

Mít zdravý organismus je dar, kterého si každý, kdo někdy zažil byť i menší zdravotní lapálii, umí vážit. Navzdory tomu někteří lidé svoje tělo doslova ničí, aniž by si toho byli možná úplně vědomi. Jde o pomalý, nenápadný, stěží postřehnutelný proces, za kterým se snadno schová tolik známých výmluv. Slova či slovní spojení jako „výjimečně“, „občas“, „vždyť to není moc tučné“, „na cvičení nemám čas“, „už nejsem nejmladší“ nebo „trochu nezdravého mě přece nezabije“ nejsou reálným pohledem na danou věc, ale nesprávným nastavením mysli. Pokud svému zdraví věnujeme dostatek přiměřené pozornosti, pak jeden večer strávený ve zkroucené poloze před televizní obrazovkou se sáčkem bramborových chipsů opravdu nic neznamená. Jestliže však podobnou „činnost“ budeme provozovat několikrát týdně, potom se roky fyzické neaktivity a nežádoucích stravovacích návyků budou střádat a tělo tak okrádat o přirozenou pružnost, svaly, sílu, krásu a zdraví.

Co nám vlastně může zbytečně ničit zdraví? Většinou to, co pro nás není přirozené. Tedy především fyzická neaktivita, nedostatek pobytu venku, přejídání se, příjem průmyslově zpracovaných potravin obsahujících např. transmastné kyseliny, cukr, chemická barviva, aromata a konzervanty, neřešení psychických potíží, přemíra nekompenzovaného stresu či dlouhodobý nedostatek spánku. Je tedy lepší volit variantu prospěšnější, tedy například používat přírodní sladidla namísto umělých, vyhýbat se smaženým pokrmům a jídla připravovat třeba dušením, necvičit brutální tréninky špatnou technikou, ale cvičit technicky správně, přesto však stále tvrdě a intenzivně, nekupovat průmyslově zpracované potraviny, ale dávat přednost domácímu vaření ze základních surovin, nezahlcovat tělo běžnými léky, ale zkusit dát přednost alternativním způsobům léčby jako je homeopatie, akupunktura či fytoterapie - to jsou jen některé z mnoha příkladů toho, na čem je možné zapracovat. Není nutné být otrokem pravidel, chovat se za každou cenu doslova asketicky či si dělat ze života peklo sžíráním se z toho, pokud něco ze stanoveného plánu nevyjde. Takový přístup příliš prospěchu nepřináší. Stačí jen v dlouhodobém horizontu selektovat neprospěšné od přínosného, řídit se základy a zdravým selským rozumem a rovněž využívat intuici.

 
Všeho moc škodí

Posilování s činkami či jiná vhodná pohybová aktivita, kvalitní strava a celkový životní styl tvoří nepochybně základní pilíře celé té vědy, jak bychom se mohli co nejlépe starat o naše tělo. Již jsme se zmínili o tom, že přílišné lpění na námi stanovených zásadách nás zbytečně vystavuje stresu z toho, že jsme něco nesplnili. Důslednost a soustavnost je pochopitelně velmi důležitá, neměla by být však za všech okolností absolutní. I pro fyzické aktivity platí něco podobného a ještě něco navíc. Totiž to, že přemíra tréninkových jednotek může paradoxně škodit a nikoliv pomáhat. Více cvičení nepřináší z hlediska zlepšení či uchování zdraví lepší výsledky. Pokud někdo trénuje šestkrát týdně v posilovně a navrch si přidává ještě například aerobní tréninky v podobě běhu, či dokonce trénuje dvoufázově, pak je jeho tělo vystavováno chronickému přetrénování, které může přinášet zdravotní problémy. Když se k tomu ještě přidá až úzkostlivá starostlivost v podobě toho, abychom něco neudělali špatně, nevynechali jeden jediný trénink nebo nesnědli cokoliv jiného, než jsme si stanovili, pak takový přístup může opravdu více škodit než být přínosem.

A ještě jednu věc ke cvičení, které podle některých výzkumů a názorů věk neprodlužuje. I kdyby tomu tak skutečně bylo, není nutné na tuto skvělou aktivitu zanevřít. Vždyť takové posilování jdoucí ruku v ruce se zdravým stravováním a celkovým životním stylem nám dává dostatečně přesvědčivý důkaz o své prospěšnosti prostřednictvím fyzicky i psychicky aktivních seniorech, kteří nezapomněli na důležitost pravidelných tréninků. Soběstačnost, mladší vzhled či větší elán a chuť do života jsou jen namátkovým výčtem toho, proč se vyplatí posilovat i v pokročilém věku. I starší člověk se může více radovat ze života díky lepší kondici, vždyť koneckonců s úsměvem na rtech jde vždycky všechno snáz. Ostatně jak se říká, veselá mysl je půl zdraví. A pokud za veselou myslí stojí posilování, dostává teorie o neprodlužování věku prostřednictvím cvičení nemalou trhlinu.


Posilování je elixírem mládí

Není třeba zrovna zapalovat stoh starých pneumatik na to, abychom se ujistili, že to zrovna neudělá dvakrát dobře našemu dýchacímu aparátu. Stačí malá záludnost v podobě záměrně přechozené angíny. Ano, dalo se s tím chodit do práce a dokonce nebyl větší problém zvládnout pár lehčích tréninků. Jenže neuškodilo to našemu srdci, tolik důležitému nejen pro život samotný, ale obzvlášť pro sport jako takový? Jistě, člověk dokáže ignorovat bolest, potlačit ji či si vzít prášek. Jenže když nám signály těla říkají, že je něco špatně, je dobré se nad tím zamyslet. Pro každého člověka jsou v jakémkoliv věku fyzická soběstačnost a zdraví svým způsobem podobně důležitou věcí, a na to je dobré myslet. Zkažené či částečně vypadané zuby nikoliv jako následek dědičnosti, ale špatné dlouhodobé péče, nám můžou jednou neprominutelně připomenout, že jsme to s péčí o ně měli myslet přeci jen vážněji. A podobné je to se vším, co nám slouží, tedy všechny naše orgány, celé naše tělo.

Posilování je bezesporu jedním z nejlepších prostředků, jak si uchovat právě ty vlastnosti, po kterých řada z nás tolik touží. Několikrát jsme se o nich zmínili v předchozích řádcích. Pokud jsou vám stejně blízké jako statisícům ostatních nadšenců na celém světě, pak nikdy nepřestávejte. Pumpování svalů není jen o tom mít je velké či vypracované, vždyť původní myšlenkou kulturistiky byla oslava proporčně vyváženého, rozvinutého, silného a zdravého těla. Cvičení se zátěží je celoživotní styl upevňující a zlepšující zdraví, krásu, vitalitu, svěží fyzickou i duševní kondici a přinášející naplnění touhy nejen po lepším těle, ale ve svém důsledku i po vyzrálejší, šťastnější a spokojenější osobnosti.

Text: Karel Šedivý

Společnost Goldfitness s.r.o. je výhradním distributorem značky WEIDER pro Českou republiku!
Možnosti platby - zajišťuje: PayU
Dobírka Hotově Převodem Kartou Česká spořitelna Raifka Komerční banka FIO mBank GE Money Sberbank Mobito
Přepnout na plnou verzi webu.