:::::: »  Sacharidy, Proteiny, Aminokyseliny, Kreatin, Spalovače tuků, Stimulanty  « ::::::

GAINER. S mlékem, s vodou nebo ...?

Gainer. S mlékem, s vodou nebo…?

Je rok 1993 a na etiketě gaineru firmy Weider doporučuje výrobce prášek mixovat s mlékem. O více jak dvě desítky let zní doporučení stejně. Mezitím probíhají bouřlivé diskuze o vhodnosti mléka ve stravě sportovce, odborníci a výživoví specialisté hledají odpověď na jednu z nejdiskutovanějších otázek a přou se, zda bílý nápoj více škodí nebo prospívá.

Zrádné mléko?

Kulturisté konzumující mléko v objemové fázi mají před sebou většinou jediný cíl. Chtějí zvýšit svou hmotnost, nabrat svaly a získat odpovídající sílu. Mýlí se snad společně s výrobci? Jmenovaná firma totiž rozhodně není osamoceným hlasatelem rovnice říkající, že dosažení razantnějšího zvýšení tělesné hmotnosti u problematických jedinců spočívá v dostatečně kvalitní a na kalorie bohaté základní stravě, tvrdém tréninku a kvalitním gaineru míchaném nejlépe v mléce.

Mléko navíc hrálo ve stravě silových atletů vždycky prim a to dávno před zmíněným začátkem devadesátých let. Jenže to s ním není zdaleka tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Tenhle nápoj je ze své podstaty maximálně výživný, ale (nejen) díky obsahu přirozeně se vyskytujícího sacharidu laktózy i notně zatracovaný. Tábory odpůrců jeho konzumace i propagátoři jeho zařazení do vyvážené stravy budou předkládat vlastní argumenty zřejmě neustále – nebo alespoň do té doby, co bude mléko existovat.

Laktóza v hledáčku

Laktóza je cukr (disacharid) k jehož štěpení je zapotřebí adekvátní množství enzymu laktázy. Protože s přibývajícím věkem jeho produkce klesá, objevují se u většiny populace v různě velké míře při vypití většího množství mléka typické problémy – nadýmání, zrychlená pasáž, mírné formy průjmu apod. Naopak někteří lidé s konzumací mléka problém nemají či jim nepřináší větší pocit diskomfortu.

Velmi zajímavá je schopnost produkce dostatečného množství laktázy při pravidelné konzumaci mléka. Jinými slovy jedna sklenice mléka vypitá jednou za čas může být příčinou trávicích obtíží, zatímco pravidelné pití mléka se může obejít v podstatě bez jakýchkoliv zažívacích problémů. Dobrou zprávou je, že malé dávky laktózy do 12 g denně jsou většinou velmi dobře snášeny a není proto zapotřebí ze stravy vylučovat veškeré mléčné výrobky.

S vodou nebo mlékem? A proč vlastně?

Jelikož de facto každý gainer obsahuje určité množství bílkovin mléčného původu, odvíjí se v závislosti na použité surovině a výrobním procesu i přítomnost laktózy ve finálním produktu – ty nejlepší jí obsahují téměř zanedbatelné množství. Výrobce tak nabízí spotřebiteli špičkový suplement a současně mu v návodu na obalu dává volnou ruku v tom, zda si smíchá prášek s vodou nebo s mlékem.

Vzhledem k možným zmíněným zažívacím problémům se nabízí jednoduchá otázka – proč se tedy laktózy nezbavit a mléko vynechat? Důvod je jednoduchý. Mléko je totiž významným zdrojem nutričně hodnotných makroživin i mikroživin a jeho konzumace podpořená kulturistickým tréninkem umocňuje svalové přírůstky. Gainer jako přípravek cíleně určený pro obtížně přibírající jedince je za tímto účelem možné smíchat s předem zvoleným množstvím mléka a docílit tolik žádaného zvýšení celkového denního příjmu kalorií. Proto i ono velmi časté doporučení výrobců v návodech na obalech jednotlivých výrobků – rozmíchejte ve vodě nebo polotučném mléce. Míchání s vodou sice přinese žádané výsledky, přidáním mléka lze však získat kalorie a stavební látky navíc. A více energie a stavebních látek může znamenat i rychlejší a viditelnější svalový růst.

Již jsme zmínili, že menší dávky laktózy jsou obvykle dobře tolerovány. Proto jedinci jen velmi obtížně nabírající hmotu mohou kvalitní gainer míchat i s mlékem. Není zapotřebí začínat s plnou dávkou mléka, ale s mnohem menším množstvím a podle pocitů si postupně poměr mléko:voda upravovat. Základem je pochopitelně gainer, který je bez problémů stravitelný jen s vodou. Teprve po odzkoušení lze přidat i mléko. V objemovém období je jeho nízkotučná varianta pro štíhlé jedince zbytečně „chudá“, plnotučná verze se zase hodí jen pro opravdu ultra obtížně přibírající cvičence. I proto se jako univerzální základ jeví použití polotučného mléka. A pak už bude jen na každém, jak si nastaví nejen množství denně přijatého gaineru, ale i typ použitého mléka. Z ideálně tří koktejlů gaineru denně pak klidně jen jeden může být míchán s mlékem, zatímco zbylé dva jej budou obsahovat pouze poloviční množství nebo budou připraveny výlučně s vodou.

Jak už je zřejmé, mléko se pro míchání s gainerem nepoužívá kvůli zlepšení chuti, ale za účelem navýšení kalorického příjmu. Minimálně tři pevná jídla denně jsou základem, další kalorie a živiny lze pak efektivně navyšovat právě gainerem. Koktejl se dá pohodlně vypít, rychleji se tráví, sytí organismus krátce po skončení výkonu i v průběhu dne jednoduchými i komplexními sacharidy, dostatečným množstvím bílkovin, vitamínů a minerálů, ale i rozumným množstvím živočišných tuků důležitých pro produkci testosteronu. Ačkoliv se přidáním mléka pochopitelně mění složení koktejlu včetně jeho osmolality a aminokyselinového profilu, je mix gainer-mléko pro přibírání hmotnosti a svalové hmoty v případě schopnosti trávit mléko vítanější a všeobecně efektivnější variantou.

Jogurt - elegantní řešení

Pokud nechcete zkoušet nebo vám nevyhovují předchozí doporučení jak a v jakém množství konzumovat mléko s gainerem a přesto chcete mít výsledný nápoj kaloričtější, zkuste namísto mléka použít jogurt. Proč právě tento mléčný výrobek? Protože jogurt je na rozdíl od mléka daleko lépe stravitelnější. To je dáno několika důvody. Jednak je to celkově nižší obsah laktózy, která je díky přítomnosti mléčných bakterií snížena přibližně o jednu třetinu. Tato třetina celkového obsahu mléčného cukru laktózy se totiž ještě v procesu výroby jogurtu štěpí na glukózu a galaktózu, a tak si jogurt oproti mléku nejen s ohledem na laktózu připisuje velké plus. Kromě zmíněných mléčných bakterií jsou zde i bakterie s tzv. beta-galaktosidázou, které při trávení v tenkém střevě přispívají k hydrolýze laktózy. Uvedené výhody tedy dávají dost dobrý důvod k tomu vyzkoušet si připravit nejen kalorický, ale zároveň i dobře stravitelný koktejlový nápoj. Kombinace gainer-jogurt bude možná na první pohled zvláštní, ale chuťově (a to zvláště v plnotučném provedení) to nakonec bude docela zajímavé. Chuti neuškodí ani to, když se do jogurtu rozmíchaného s gainerem záměrně přidá voda za účelem dosažení požadované tekuté konzistence.

K zakysaným mléčným výrobkům s podobnými vlastnostmi ohledně laktózy řadíme například i kefírová a acidofilní mléka, zde by však výsledný chuťový dojem byl již diskutabilní, navíc trávení jogurtu bývá většinou příznivější. Důležité je také zmínit používání pouze přírodního jogurtu, tedy jogurtu neochuceného, nedoslazovaného a s přítomností živých kultur. Pokud si chcete srovnat výživové hodnoty jednotlivých variant v případě míchání gaineru s vodou, mlékem nebo jogurtem, pak se podívejte na přehled níže. Uvedené hodnoty jsou orientační a odráží nejčastější složení jednotlivých výrobků.

Tabulka pro srovnání - ve 100g gaineru...

  Bílkoviny Sacharidy Tuky Kcal
Gainer s vodou 20g 73g 1,6g 387
Gainer s polotučným mlékem 300ml 29,6g 86,8g 6,1g 520,5
Gainer s 300g jogurtu (doplněno vodou) 34,7g 86,5g 9,7g 572,1

Tak tedy s vodou, mlékem nebo třeba jogurtem? To už bude pochopitelně na vás. Nic není černobílé a v případě kulturistiky to platí dvojnásob. I proto není potřeba hned v opojení podléhat výživovým trendům v návalu euforie z nevyvratitelného dogmatu vytesaného navždy do skalní stěny. Vše má svoje pro a proti. Každopádně však svaly, síla a objemy si s mlékem a mléčnými výrobky vždycky velmi dobře rozuměly.

Text: Karel Šedivý

Použité stránky: www.vyzivaspol.cz

Společnost Goldfitness s.r.o. je výhradním distributorem značky WEIDER pro Českou republiku!
Možnosti platby - zajišťuje: PayU
Dobírka Hotově Převodem Kartou Česká spořitelna Raifka Komerční banka FIO mBank GE Money Sberbank Mobito
Přepnout na plnou verzi webu.