:::::: »  Sacharidy, Proteiny, Aminokyseliny, Kreatin, Spalovače tuků, Stimulanty  « ::::::

Náměty k zamyšlení, aneb otázka kvality II.

V předchozí části tohoto článku jsem nakousl problém uvědomělého výběru a vkusu zákazníka, který v konečném důsledku ovlivňuje spektrum nabízených produktů v této oblasti. Problém je v tom, že zákazník vlastně neví jak taková kvalita vypadá, nebo by měla vypadat, na co se má ptát a co by měl chtít. A protože na našem trhu je v tomto segmentu poptávka po kvalitě stále hodně malá, vidím hlavní problém v osvětě a boji proti mass marketingu některých značek, které produkují převážně levné a nekvalitní výrobky.

Ty velmi šikovně zabalí do lákavého obalu s obrázky čerstvě natrhaných jahod, voňavých květů vanilky, lahodné krémové čokolády, ... opatří heslovitým nic neříkajícím, leč poutavým textem a zákazník má dojem, že tohle musí být to pravé. To je ta správná volba! Ano, obal prostě prodává a výrobci to vědí. A bohužel, jak se zdá, některým kupujícím to stačí. A stávající nabídka suplementů vypovídá o tom, že žalostná kvalita se šíří rychleji než nehašený oheň. Není tomu tak dávno, co jsem byl požádán, abych pro potřeby vrcholového sportu našel „obyčejný“ gainer, kde by složení odpovídalo alespoň základním kvalitativním požadavkům na tento typ doplňku výživy a musím říci, že jsem neměl daleko k profesnímu zhroucení a doživotní skepsi – zdá se, že nutriční specialisté byly v těchto případech placeni stravenkami (jestli vůbec nějakých specialistů bylo potřeba). Nebo se původně jednalo o recepturu určenou pro chov vepřů? Ve vyspělých společnostech už by to ani jako krmivo pro prasata neuspělo, ale tuzemský zákazník, řádně namasírován reklamou je odolnější. A odborníci pláčou. Skutečně většinu receptur bych označil za naprostý omyl, patřící do hororového žánru a dokážu si docela dobře představit, že čas který jsem strávil pátráním, jsem mohl prožít určitě plodnějším způsobem... Mohl bych zkritizovat doslova tuny tzv. „gainerů“, na které se nemohu dívat jinak, než jako na nutriční smog, který plní regály prodejen, zbytečně zabírá místo, celkovou nabídku dělá ještě více nepřehlednou a v mnoha případech spíše škodí, než prospívá. Kolik asi lidí už přemýšlí nad skutečnou cenou? Kolik lidí už uvažuje tím správným způsobem? Kolik lidí opravdu potřebuje ušetřit pár stovek na svém zdraví a kondici? Kolik lidí vydrží pravdu: „Máš to marný, na tom prostě neušetříš!“ Alespoň ne v tomto smyslu. Opravdu stačí líbivý design a příchutě „za dobrou“ cenu? A která cena je vlastně dobrá! Která to je? Ceny jsou prostě takové, jaké jsou a už je na čase, aby to někdo odhalil! Nezbývá než se od této praxe distancovat a doufat v úspěšný boj s laciností, které je v regálech už teď nepřeberné množství. Nenechme se vmanipulovat do hry peněz, nenechme si namluvit, že mi nepotřebujeme kvalitu, ale ušetřit! Pokud totiž výrobce investuje do vývoje funkčních produktů založených na vědeckém základu, investuje do kvalitní výrobní technologie, značkových surovin s jasným původem, pravidelného testování a navíc nabídne i něco víc než pouhý prodej (např. odborné poradenství), jednoduché počty říkají, že výsledná cena musí být z pochopitelných důvodů vyšší.

Doufejme, že zákazníků kteří si toto uvědomují bude čím dál více a že postupně doje k pročištění trhu a já nebudu nucen pročítat desítky produktů jen proto, abych odhalil původ nízké ceny. Jinými slovy situace se nezmění, pokud nezačneme vyžadovat kvalitu! A když nemáme potřebné „know-how“ jak ji v té směsi nejrůznějších výrobků rozpoznat, nezbývá než vsadit na renomované výrobce, kteří mají svou výrobní a prodejní filozofii postavenou právě na tomto parametru, a kteří nejdou cestou falešné propagandy a nabízejí svým zákazníkům něco víc než líbivý obal.

V další části se zaměřím na možné indicie, jak takového výrobce poznat.

Jakub Přibyl
Poradce pro výživu, suplementaci a trénink

Tento článek je publikován ve spolupráci se společností ForActiv.cz s.r.o. (www.foractiv.cz)

Společnost Goldfitness s.r.o. je výhradním distributorem značky WEIDER pro Českou republiku!
Možnosti platby - zajišťuje: PayU
Dobírka Hotově Převodem Kartou Česká spořitelna Raifka Komerční banka FIO mBank GE Money Sberbank Mobito
Přepnout na plnou verzi webu.