:::::: »  Sacharidy, Proteiny, Aminokyseliny, Kreatin, Spalovače tuků, Stimulanty  « ::::::

Náměty k zamyšlení, aneb otázka kvality I.

Jeden z důležitých parametrů při výrobě doplňků výživy je cena výsledné receptury. Pro mnohé společnosti je to dokonce to nejdůležitější a první, na co se při výrobě zaměří. Nikdy nezapomenu na jednoho produktového manažera známé tuzemské značky, zabývající se výrobou doplňkové výživy, který na mou otázku, proč do té směsi přidávají tu nejlevnější a samozřejmě z hlediska nutričních kvalit tu nejméně hodnotnou složku, stroze odvětil "No protože je to levnější – a to je to co prodává!"

V duchu mě napadlo, skutečně si zákazník žádá suplement s velmi omezeným potenciálem, nezřídka zcela nefunkční, mnohdy i zdravotně rizikový, byť za podstatně nižší cenu? Kde je ta hranice? Jít cestou kompromisů ano, ale ne v této podobě vědomého prznění s obhajobou: "Vždyť oni (spotřebitelé) ale nevědí." Jistě každá firma si musí položit otázku komu bude vlastně svůj produkt nabízet a jak své potenciální zákazníky osloví, a pochopitelně cena je jedním ze základních nástrojů pro práci se zákazníkem, ale měla by být tím rozhodujícím? Proč se věnuje tolik snahy na sražení ceny, když to výsledný produkt prakticky znehodnotí? Myslí si snad většina výrobců, že co zákazník, to hlupák? I když je známou pravdou, že většina konzumentů jde především po ceně a chuti, neměli bychom dopustit, aby to bylo to jediné, na čem "záleží!" Ostatně počínání většiny je pochopitelné, protože pro valnou část zákazníků výběr toho správného doplňku stravy není zrovna jednoduchou a srozumitelnou záležitostí a podle čeho jiného se laik může orientovat, než podle těch senzorických kvalit a ceny. Vždyť ani pro nás, kteří se touto problematikou zabýváme, to mnohdy není úplně nejsnadnější. Přesto jsem přesvědčen, že kvalita je i pro tento typ zákazníků důležitá. A zde je ten paradox. Kvalita totiž něco stojí a pakliže ji už výrobce vnímá jako něco zbytečně exkluzivního (vždyť co zákazník, to hlupák), jak můžeme očekávat, že se v této věci něco změní! Většina trhu bude nadále zaplavena zbytečnými produkty, přesně v duchu hesla "Nasytíme celý svět." Ano, ale za jakou cenu! Kam až to dojde? Budeme konzumovat už jen "umělé" potraviny a doplňky výživy s určitou sytící schopností, ale jen velmi omezeným nutričním přínosem... Vzpomenu na jednoho mého kolegu, který na ne zrovna šťastnou volbu jistého zákazníka vtipně poznamenal: "Než tohle, tak to ty peníze raději propijte." Etika prodeje je na čím dál horší úrovni a někteří výrobci jdou dokonce tak daleko, že svůj podnik zakládají s cílem parazitovat na naivitě zákazníka, čímž se celá situace s nepřehledností sortimentu jen nadále zhoršuje. Na druhou stranu, podíváme-li se na ten problém z opačné strany, tak je to o vkusu spotřebitele a pokud budeme na vkus nahlížet jako na dlouhodobý návyk, je jasné, že za těchto podmínek se to bude měnit jen velmi pozvolna a obtížně. Apeluji na zákazníky, nepodporujme výrobce, kteří nedbají na kvalitu svých produktů a zajímají se pouze o zisk. Špatné zkušenosti s doplňky výživy některých klientů, které jsem ve své praxi měl možnost konzultovat, totiž téměř vždy pramení právě z používání nekvalitních suplementů, pocházejících od neseriózních výrobců, kteří při výrobě vědomě používají nefunkční látky či suroviny nejistého původu. Důsledky této vražedné strategie (minimalizace nákladů a maximalizace zisku) jsou patrné v obecném trendu, kde většina lidí na doplňky výživy nahlíží, jako na jistý druh hazardu "Buď a nebo..". A nutno podotknout, že to nešťastné "nebo" reprezentují většinou tučné zisky výrobců, kteří nadále vesele fungují právě na principu "srážení" ceny = kvality.

Naučme se proto ptát, naučme se číst etikety, naučme se hledat ty správné informace a vypěstujme si návyk na kvalitu – to je jediná možná cesta, která z tohoto začarovaného kruhu vede! Konečné rozhodnutí je totiž vždy na nás.

Jakub Přibyl
Poradce pro výživu, suplementaci a trénink

Tento článek je publikován ve spolupráci se společností ForActiv.cz s.r.o. (www.foractiv.cz)

Společnost Goldfitness s.r.o. je výhradním distributorem značky WEIDER pro Českou republiku!
Možnosti platby - zajišťuje: PayU
Dobírka Hotově Převodem Kartou Česká spořitelna Raifka Komerční banka FIO mBank GE Money Sberbank Mobito
Přepnout na plnou verzi webu.